Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelua varten perustetaan kaksi osakeyhtiötä: Suomi-rata Oy ja Turun Tunnin Juna Oy. Yhtiöiden perustamista koskevat asiakirjat on nyt allekirjoitettu. Suomen valtion osuus kummassakin yhtiössä on 51 prosenttia.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka on tyytyväinen siihen, että raidehankkeiden suunnittelussa päästään nyt alkuun.

- Yhtiöiden perustaminen on tärkeä etappi pyrkimyksessämme edistää kahta suurta raidehanketta ja saada täydet EU-tuet. Valtion lisäksi hankeyhtiöissä on mukana kaiken kaikkiaan 26 kaupunkia ja kuntaa sekä Finavia. Tämä todistaa, että olemme vahvasti sitoutuneet koko Suomen kehittämiseen. Raideliikenteeseen investoiminen on välttämätöntä, kun siirrymme kohti kestävää liikkumista, toteaa ministeri Harakka.

Turun Tunnin Juna Oy

Turun Tunnin Juna Oy:n tehtävänä on Helsinki–Turku nopeaan junayhteyteen liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti.

Suomen valtion lisäksi osakkaina yhtiössä ovat Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi.

Yhtiön hallitukseen kuuluu 13 jäsentä. Hallituksen puheenjohtajana toimii DI, MBA Minna Forsström. Hän on Algol Technics Oy:n hallituksen jäsen ja on aiemmin toiminut mm. projektijohtajana Fennovoima Oy:ssä. Varapuheenjohtajana toimii KTM, Metso Outotec Oyj:n talousjohtaja Eeva-Liisa Virkkunen. Hän on myös Sotkamo Silver AB:n hallituksen jäsen.

- Pidän tätä ratahanketta tärkeänä, ja on hienoa päästä mukaan rakentamaan edellytyksiä pitkälle tulevaisuuteen. Turun tunnin juna on suurhanke, joka on aidosti ilmastoteko ja luo kestävää perustaa suomalaiselle hyvinvoinnille, toteaa Turun Tunnin Juna Oy:n hallituksen puheenjohtaja Minna Forsström.

Kaupungit tyytyväisiä raidehankkeiden etenemiseen

- Turun tunnin junan viimeinen suunnittelutyö on vielä mittava urakka. Sekä Turun että Espoon päässä Tunnin junan osahankkeiden rakentamisen käynnistämisestä on jo sovittu. Odotamme, että hankeyhtiö pystyy toteuttamaan suunnittelun ripeästi, jotta pääsemme myös oikoradan ja Turku-Salo -kaksoisraiteen toteutukseen, sanoo Turun kaupunginjohtaja Minna Arve.

- Turun tunnin junan ensimmäinen vaihe on Espoon kaupunkirata, joka on tärkeä osa Helsingin seudun ja Länsi-Uudenmaan työssäkäyntialueen kehittämistä. Se parantaa uudistuvan Espoon keskuksen, Keran ja kasvavan Leppävaaran liikenneyhteyksiä ja edistää päästötöntä liikkumista ja kestävää kaupunkikehitystä koko Espoossa, sanoo Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

Mitä seuraavaksi?

Osakkaat maksavat osakkeista merkintähinnat, jonka jälkeen yhtiöiden perustamisesta tehdään ilmoitus kaupparekisteriin. Osakeyhtiöt on virallisesti perustettu, kun ne on rekisteröity kaupparekisteriin.

Perustamisen jälkeen yhtiöt organisoituvat ja käynnistävät toimintansa. Turun Tunnin Juna Oy jatkaa Helsingin ja Turun nopean raideyhteyden suunnittelua.

Lue koko uutinen Liikenne- ja viestintäministeriön verkkosivulta.

Asiasanat: