Tiedotteet

Maastotutkimukset käynnistyvät Espoossa, Lohjalla ja Salossa

Helsingin ja Turun väliseen uuteen junayhteyteen liittyvät maastotutkimukset käynnistyvät Espoossa, Lohjalla ja Salossa tammikuun aikana. Alueilla tehdään talven ja kevään aikana mittauksia, maaperätutkimuksia ja muita valmistelevia töitä.

Turun tunnin junan suunnitteluvaiheessa teetetään viisi erillistä ratasuunnitelmaa osuuksille Espoo-Lohja, Lohja-Salo, Salo-Hajala, Hajala-Nunna ja Nunna-Kupittaa. Maastotutkimukset käynnistyvät nyt osuuksilla Espoo-Lohja ja Lohja-Salo.

Oikorataa varten tehdään kaksi ratasuunnitelmaa

Tutkimukset liittyvät Espoon ja Salon välisen oikoradan suunnitteluun.

Espoon ja Lohjan välinen suunnittelualue rajautuu nykyisen Espoon aseman länsipuolen ja Lohjan Lempolaan suunniteltavan aseman länsipuolen väliselle alueelle. Välille suunnitellaan uusi kaksiraiteinen oikorata vaihteineen, asemineen sekä asemavarauksineen, uuden radan edellyttämät sillat, tunnelit ja muut taitorakenteet sekä tarvittavat tie- ja katuyhteydet.

Lohjan ja Salon välisen ratasuunnittelun alue rajautuu Lohjan Lempolan ja Salon aseman väliselle alueelle. Välille suunnitellaan uusi kaksiraiteinen oikorata ja vaihteet, raiteen edellyttämät sillat, tunnelit ja muut taitorakenteen sekä tarvittavat tie- ja katuyhteydet.

Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) on julkaissut ratasuunnitelmien kuulutukset suunnittelun aloittamisesta ja maastotutkimuksista. Kuulutukset ovat nähtävillä Traficomin verkkosivuilla:

Kuulutus suunnittelun aloittamisesta: Espoo-Lohja-ratasuunnitelma, Espoo, Kirkkonummi, Lohja, Vihti.

Kuulutus suunnittelun aloittamisesta: Lohja-Salo-ratasuunnitelma, Lohja, Salo

Lisätietoja:

Annika Salokangas, projektijohtaja, Turun Tunnin Juna Oy, p. 040 866 5315, annika.salokangas(at)tunninjuna.fi

Julkaistu 17.1.2022

Jaa artikkeli: