Tunnin junaa odotetaan kuumeisesti myös Läntisellä Uudellamaalla. Sekä Lohjalla että Vihdissä pendelöinti Helsinkiin ja Turkuun tapahtuu tällä hetkellä pitkälti henkilöautoilla ja busseilla. Nopea Tunnin juna tiivistää toteutuessaan pääkaupunkiseutua sekä tuo uusia elinvoimisia paikkakuntia rataverkon piiriin luomalla oikoratayhteyden Espoosta Lohjan ja Vihdin kautta Saloon.

Uuden radan rakentaminen on Suomessa historiallista mutta ajankohtaisempaa kuin koskaan – ilmastonmuutoksen torjunta vaatii nopeita ja kokoluokaltaan mittavia tekoja. Me Lohjalla ja Vihdissä haluamme yhtenä rintamana olla mukana tekemässä Suomen nopeinta ilmastotekoa.

Tunnin juna tarjoaa merkittävälle ihmisjoukolle mahdollisuuden siirtyä maanteiltä raiteille. Tuoreimpien tilastojen mukaan Lohja/Vihti–pääkaupunkiseutu-väliä pendelöi 13 000 ihmistä päivässä. Se tarkoittaa 26 000 edestakaista matkaa päivässä eli 5,2 miljoonaa matkaa vuositasolla. Tunnin juna puolittaisi matka-ajan esimerkiksi Lohjalta Helsinkiin ja tekisi junasta aidosti houkuttelevan vaihtoehdon.

Tunnin juna luo toteutuessaan kasvua ja elinvoimaa koko radan mitalta: Saamme satoja uusia työpaikkoja, kymmeniä tuhansia uusia asukkaita, monipuolista asuntokantaa, laadukkaita palveluja ja parempia paikallisia liikenneyhteyksiä. Meillä on käynnissä rohkeita ja kauaskantoisia nopeaan junayhteyteen kytkeytyviä investointihankkeita ja -suunnitelmia.

Vihti varautuu perustettavaan Tunnin juna -hankeyhtiöön lisäämällä kuluvan vuoden talousarvion investointiosaan osakkeiden ostamiseen 1,5 miljoonaa euroa. Jo aiemmin Vihdissä on tehty päätös uuden päiväkodin ja koulukeskuksen rakentamisesta Etelä-Nummelaan juna-aseman läheisyyteen. Toteutuessaan asemalta olisi matkaa tulevaan koulukeskukseen 1,4 kilometriä. Hankkeen kustannusarvio on noin 50 miljoonaa euroa ja tavoitteena on hankkeen ensimmäisen vaiheen valmistuminen vuoden 2022 loppuun mennessä.

Lohja on hankkinut maata Lempolan tulevan aseman ympäriltä ja teettänyt alueelle ideasuunnitelmia uuden kaupunginosan kaavoittamiseksi ja rakentamiseksi. Alue yhdistyy olemassa olevaan taajamarakenteeseen ja sen valmiiksi vahvoihin kaupallisiin palveluihin. Tuleva asema on liikenteellisessä solmukohdassa aivan moottoritieliittymän kupeessa. Tämä mahdollistaa sujuvat liityntäliikenneyhteydet. Ympärille rakentuu uusi, vetovoimainen ja liikenteellisesti erinomaisesti saavutettava yli 11000 asukkaan laadukas asuinalue ja luo satojen miljoonien eurojen investointinäkymät alueelle.

Tunnin juna Turun ja Helsingin välille on päätöstä vaille valmis lähtöön. Lyödään kuokka maahan ja viedään hanke yhdessä maaliin!

Mika Sivula, Lohjan kaupunginjohtaja
Erkki Eerola, Vihdin kunnanjohtaja