Ilmastotekoja tarvitaan nyt. Tunnin juna Turun ja Helsingin välille on päätöstä vaille valmis lähtöön.

Lupaa sinäkin!

Osallistu lataamalla lupaus gif-tiedostona ja jakamalla sitä somekanavissasi.

Suomi on EU:n kanssa sitoutunut vähentämään kasvihuonepäästöjään vuoteen 2030 mennessä 40%. Hiilineutraaliutta tavoitellaan 2045 mennessä. Tavoitteeseen päästään tekemällä nopeita, fiksuja ratkaisuja. Liikenne aiheuttaa Suomen hiilidioksidipäästöistä noin viidenneksen, mutta sähköinen junaliikenne on lähes päästötöntä  – siksi sen päämäärätietoinen kehittäminen on yksi tehokkaimmista keinoista taistella ilmastonmuutosta vastaan.

Lähetä viesti päättäjille, ole mukana Suomen suurimmassa uudenvuodenlupauksessa!

Junan on oltava reilusti autoilua houkuttelevampi tapa liikkua. Ainoastaan nopea, edullinen ja kätevä raideliikenne on massoja liikutteleva, eli vaikuttava vihreä vaihtoehto. Siksi jokainen suomalaisista ratahankkeista on tärkeä.

Ilmaston kannalta oleellista on vaatia nyt nopeita ratkaisuja. Raideyhteyksien päivittäminen vaatii valtavasti suunnittelua, mutta uusi Turun ja Helsingin välinen Tunnin juna on enää toteuttamista vaille valmis. Valtion myöntämän 40 miljoonan euron suunnittelurahan avulla hankkeen konkreettinen suunnittelu on jo pitkällä. Helsinki–Turku-yhteysvälin eurooppalainen TEN-T-status mahdollistaa myös merkittävän EU-rahoituksen hakemisen.

Tunnin junan vaiheista pisimmällä on Espoon kaupunkirata, jonka suunnittelu on jo valmis. Parhaillaan työstetään Espoo-Salo-välin yleissuunnitelmaa sekä Turun ratapihan ja Turku-Kupittaa -välin kaksoisraiteen ratasuunnitelmaa. Syksyllä 2018 maan hallitus esitti budjettiriihessä Helsingin ja Turun välisen tunnin junan yleissuunnittelun nopeuttamista ja ratasuunnittelun käynnistämistä. 

Jos Tunnin junasta tehdään päätös tänä vuonna, on meillä jo noin kymmenen vuoden päästä uusi, nopeampi ja ekologisempi yhteys Helsingistä Turkuun, eli yksi Suomen merkittävämmistä ilmastoteoista – siksi Tunnin junan pitäisi liikuttaa ihan jokaista.